משרדנו מלווה מזה שנים רבות – רשתות וזכיינים במגוון תחומים לרבות מזון ומסעדנות, רשתות חנויות צעצועים, ביגוד והנעלה, ברים, חדרי כושר ועוד.
זכיינות היא שיטת מסחר לפיה חברה מזכה (נותנת הזיכיון), מעניקה לאדם או לחברה (מקבל הזיכיון) זכות להפעיל סניף של הרשת במיקום מסוים אשר נקבע בין הצדדים בתמורה לתשלום דמי זיכיון חד פעמיים, ולרוב אף עבור עבור תשלום תמלוגים חודשיים מהמחזור החודשי של הזכיין.
יחסי מזכה-זכיין, הם יחסים שיכולים להועיל לכל אחד מהצדדים ולכן, צריך להיות שיתוף פעולה מלא ופורה ביניהם על מנת שכולם ירוויחו. טובת הזכיין היא גם טובת החברה המזכה והפוך. יחסי הכוחות בין הצדדים משתנים לאורך שלבי מתן הזיכיון, אולם, ניתן לומר כי באופן כללי רוב הזמן ידם של המזכים היא על העליונה.
במסגרת שלב ניהול המו"מ הטרום חוזי לרוב ידה של הרשת על העליונה. זאת, משום שלרוב הרשת היא המוכרת והחלום להנות מהמוניטין שלה ולהרוויח מכך כסף הוא של הזכיין, ואילו הזכיין הוא אלמוני עבור הרשת שאינה יודעת רבות על הפוטנציאל של הזכיין להניב לו רווחים מניהול חנות מזכה. לפיכך, לרוב קל יותר לרשת להכתיב את תנאי ההסכם והזכיין נאלץ להסכים.
לכן, לעו"ד המתמחה בתחום הזכיינות חשיבות רבה הואיל ואין בתחום חקיקה מסודרת והכול נסמך על חוק החוזים הכללי. המסמך המשפטי העיקרי ולמעשה כמעט היחיד ביחסים בין רשת מזכה לזכיין הוא הסכם הזיכיון.
יש לוודא בהסכם הזיכיון כי ניתנה לזכיין זכות הבלעדיות באיזור הזיכיון. כמו כן, על הזכיין לנסות לקבל את הזיכיון ללא הגבלת זמן, במקרה של הגבלת זמן יש לוודא בהסכם שהזכיין רשאי להאריך את תקופת הזיכיון ללא תשלום נוסף.
על הזכיין לנסות במו"מ המשפטי לשמור לעצמו את האפשרות לעבוד מול ספקים מתחרים לאלו שמוכתבים על ידי הרשת – כך יוכל לחסוך בעלויות, לקבל הנחות משמעותיות ולמכור מוצרים המשמשים לשם הזיכיון במחירים טובים יותר.
במסגרת המו"מ המשפטי ישנם נושאים רבים שיש לשים לב אליהם, לכן יש לקרוא את הסכם הזיכיון בקפדנות ע"י עו"ד מקצועי בתחום.